1. Lejetiden.
Der beregnes leje pr. kalenderdag (pr. dato). Der regnes med en 8 timers arbejdsdag. Derfor er det mest
økonomisk at leje fra morgenstunden. Arbejdes der ud over 8 timer betales der 1 dags ekstra leje pr.
påbegyndt 8 timer. Lejemålet betragtes som påbegyndt den dato det lejede afgår fra BK-Teknik.
Lejemålet løber til og med den dag, det ankommer på BK-Tekniks lager. Finder aflevering sted inden kl. 7.30, beregnes der leje til
og med dagen før. Afhentes det lejede ikke af lejeren på aftalt dato og tidspunkt, er udlejeren berettiget
til at udleje til anden side. Med mindre andet er aftalt om lejeperioden, er lejer på udlejers anfordring pligtig
at aflevere det lejede med dags varsel. Sker aflevering ikke, er udlejeren berettiget til selv at foretage afhentning for lejers regning.
2. Skader på det lejede.
Lejeren bærer risikoen for det lejede i lejeperioden og er ansvarlig for enhver skade af en hvilken som helst
årsag, der i lejetiden tilføjes det lejede. Lejeren er forpligtet til at betale forsikring. Det lejede er
kaskoforsikret af BK-Teknik under hele lejeperioden. Forsikringspræmie og selvrisiko betales af lejer. Ud over
selvrisikoen er der mulighed for forsikringsselskabet at tage regres over for lejer.
Dersom det lejede bortkommer, ikke afleveres eller afleveres så ødelagt,
at reparationsomkostningerne af udlejer skønnes at ville overstige en ny dagspris, betales erstatning med ny
dagspris. Iøvrigt betaler lejeren reparationsomkostninger efter regning.
Det lejede skal
afleveres i rengjort stand. Er rengøring nødvendig, betaler lejeren herfor efter regning. Lejeren betaler
leje for den tid, der medgår til reparation og rengøring. Lejeren er ansvarlig for forskriftsmæssig
og lovmæssig anvendelse af det lejede.
3. Skade ved andre forhold.
Der gøres opmærksom på, at i tilfælde med brand, tyveri, hærværk eller lignende
ophører lejemålet ikke før
den af politiet udleverede kvittering for anmeldelse er afleveret til BK-Teknik. Selvrisiko: 25% af maskinens
nypris, dog max. ca. kr. 15.000,00 ekskl. moms. Betales af lejer. Præmie: 7% af daglig leje, betales af lejer.
4. Skader på udlejeres ejendele.
For skade, det lejede måtte påføre 3. mand i lejeperioden, bærer lejeren alene ansvaret.
Lejeren bærer selv risikoen for ethvert tab, der måtte kunne henføres til det lejede, herunder
lejerens forsinkede levering af en ydelse, driftstab m.v.
5. Udstyret lejes af lejere.
Det lejede må af lejeren kun opbevares/anvendes på aftalt plads og må ikke uden udlejers skriftlige
samtykke fjernes her fra, bortset fra transport til og fra udlejeren. Sker opbevaring/anvendelse anderledes end
anført ved nærværende bestemmelse, betragtes lejeforholdet som misligholdt. Udlejer er herved
berettiget til på egen hånd at tage det udlejede tilbage for lejers regning og tage det udlejede tilbage ved
en umiddelbar fogedforretning efter retsplejelovens regler. Det lejede må ikke installeres eller anbringes på
sådan måde, at det kan henføres til tilbehør til fast ejendom og dermed blive omfattet af
panterettigheder. Udlejeren har til enhver tid ret til at besigtige det lejede.
6. Betaling.
Hvor intet andet er aftalt, betales lejen kontant. Ved betaling senere end det af udlejeren fastsatte betalingstidspunkt
betaler lejeren renter med 2% pr. påbegyndt måned af det til enhver tid værende restbeløb.
Udlejeren er til enhver tid berettiget til at kræve depositum enten forud for et lejemåls begyndelse eller
som vilkår for et lejemåls fortsættelse.
7. Lejepris indholder.
Lejeprisen er excl. moms og forbrugsmaterialer så som: skærpning af mejsler, forbrug af bor, savklinger,
rundsavsklinger og diamantskiver m.m.
8. Misligholdelse.
I tilfælde af lejers misligholdelse af nærværende lejekontrakt er udlejer berettiget til at tage det
lejede tilbage ved en umiddelbar fogedforretning. Iøvrigt skal retstvister i anledning af lejemålet
anlægges og afgøres ved retten i 1. instans.
Aftaleindgåelse.
Disse almindelige forretningsbetingelser finder anvendelse i det omfang, de ikke udtrykkeligt fraviges ved anden skriftlig
aftale.
1. Ydelser.
BK-Teknik udlejer mandskab. Kunden har de fulde instruktionsbeføjelser overfor mandskabet, og mandskabet skal udføre det af
Kunden anviste arbejde og følge alle Kundens instruktioner. Kunden stiller alt nødvendigt materiale, værktøj, sikkerhedsudstyr
m.v. til rådighed for mandskabet. Kunden stiller ligeledes alle nødvendige faciliteter til rådighed for mandskabet, herunder
bade- toilet- og spisefaciliteter. Med mindre andet er aftalt.
2. Pris, betaling og timesedler m.v.
BK-Teknik afregner det antal timer medarbejderne befinder sig på den af Kunden anviste plads, ekskl. aftalte pauser. Kunden
faktureres fuldt ud for spildtid. Det er til enhver tid som udgangspunkt gældende prisliste der ligger til grund for faktureringen.
Prisliste afleveres ved ordreafgivelse. BK-Teknik mandskab afleverer hver uge timesedler til Kunden, som Kunden enten samme
dag eller senest næste arbejdsdag skal kvittere for modtagelse af. Kunden er forpligtiget til at kvittere for modtagelse på
timesedler uanset om Kunden måtte have indsigelser i forhold til indholdet på timesedlerne. Hvis kunden har indsigelser mod
mandskabets arbejdstimer, skal kunden på den modtagende timeseddel gøre et notat og senest 5 dage efter at have kvitteret for
modtagelse af arbejdssedler skriftligt overfor BK-Teknik have fremsat indsigelser. Hvis indsigelserne ikke er fremsat inden
for denne frist, anses timesedlerne for accepteret af Kunden og Kunden har fortabt retten til senere at fremsætte indsigelser.
BK-Teknik afregner overfor Kunden på baggrund af timesedler, som er godkendt af kunden.
Betalingsbetingelser er 14 dage netto fra fakturadato. Ved for sen betaling skal Kunden betale rente på 2 % pr.
påbegyndt måned.
3. Ansvar, mangler og forsinkelser.
BK-Teknik har ansvar for, at mandskabet har de af Kunden udtrykkelige oplyste relevante og ønskede certifikater, kvalifikationer m.v.
Kunden har de fulde instruktionsbeføjelser overfor mandskabet og skal selv foretage den løbende kontrol af det af mandskabet
udførte arbejde. Fejl og mangler ved mandskabets arbejde, som kan henføres til manglende instruktion fra Kundens side, kan hverken
medføre krav om afslag i pris eller krav om erstatning fra Kundens side.
Kunden skal ved hver enkelt afgrænset arbejdsopgaves afslutning eller på BK-Teknik eller mandskabets forlangende foretage
kvalitetskontrol af det udførte arbejde. Hvis Kunden ikke senest 5 arbejdsdage efter en afgrænset arbejdsopgaves afslutning eller
BK-Teknik eller mandskabets skriftlige anmodning herom har foretaget kvalitetskontrol og fremsat eventuelle indsigelser imod
arbejdes udførsel, anses arbejdet for godkendt og Kunden kan ikke fremsætte indsigelser for arbejdets udførelse.
Hvis Kunden godtgør, at en eller flere af medarbejderne i BK-Teknik mandskab ikke udfører arbejdet i sædvanlig og god håndværksmæssig
kvalitet, holder uberettigede pauser eller i øvrigt ikke kan samarbejde med de øvrige på pladsen, skal BK-Teknik udskifte medarbejderen
eller medarbejderne. Kundens indsigelser over medarbejderen eller medarbejderne skal straks fremsættes skriftlig overfor BK-Teknik,
hvorefter BK-Teknik straks skal tage stilling til indsigelsen.
Hvis Kundens indsigelse ikke fremsættes straks efter de er eller kunne være konstateret, mister Kunden ikke retten til senere at
kræve udskiftning, men mister retten til afslag i BK-Teknik pris. BK-Teknik forpligter sig til at stille det antal medarbejdere til
rådighed for den periode, som særskilt aftales mellem BK-Teknik og Kunden. BK-Teknik er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes
mandskabets forhold eller øvrige forhold på Kundens plads. BK-Teknik er ligeledes ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes
sygdom eller andet fravær hos det mandskab, som BK-Teknik har afsat til Kunden. Kunden kan kun kræve afslag i BK-Teknik pris som
følge af forsinkelse, hvis BK-Teknik i strid med aftalen foretager flytning af mandskab til andre af Kunden uafhængige opgaver.
BK-Teknik er under ingen omstændigheder ansvarlig for drifts-, tids, avance, eller andre indirekte tab hos Kunden eller Kundens kunder
og samarbejdspartnere uanset om dette skyldes mangler ved mandskabets arbejde, eller forsinkelse som BK-Teknik er ansvarlig for.
Kunden kan kun i det omfang nærværende forretningsbetingelser giver mulighed herfor kræve afslag i BK-Teknik pris.
BK-Teknik fraskriver sig i det indbyrdes forhold med kunden ethvert produktansvar for erhvervstingskade, som måtte kunne knyttes
til BK-Teknik leverancer. Hvis BK-Teknik mødes med krav om erstatning for erhvervstingsskade fra andre parter som kan knyttes
til BK-Teknik udførelse af leverancer for kunden, er kunden i det indbyrdes forhold mellem BK-Teknik og kunden forpligtiget til
at friholde kunden for ethvert sådant krav samt dække BK-Teknik rimelige omkostninger til forsvar herimod.
4. Sikkerhed forsikringer m.v.
Kunden skal stedse sørge for at stille al nødvendigt og sædvanligt sikkerhedsudstyr til rådighed for mandskabet. Kunden har det fulde
ansvar for, at mandskabet overholder alle generelle sikkerheds forskrifter såvel for pladsens særlige sikkerhedsforskrifter. Hvis
mandskabet og BK-Teknik som deres arbejdsgiver tildeles bøder for manglende overholdelse af sikkerhedsforskrifter, skal Kunden i det
indbyrdes forhold mellem BK-Teknik og Kunden betale bøden eller bøderne.
BK-Teknik forpligter sig til stedse at opretholde erhvervs- og produktansvars-forsikring samt arbejdsskade-forsikring. Kørende
materiel skal ansvarsforsikres af kunden eller udlejer. Dokumentation kan mod forlangende kræves fremvist af den anden part.
5. Lovvalg og værneting.
Tvistigheder i forbindelse med aftaler mellem BK-Teknik og Kunden skal afgøres ved retten i Esbjerg, henholdsvis Østre Landsret, eller
Retsplejelovens almindelige bestemmelser.
6. Ansvarsbegrænsning.
Et Erstatningskrav over for BK-Teknik kan ikke overstige fakturabeløbet for de solgte timer. BK-Teknik hæfter ikke for driftstab,
avancetab eller andre indirekte tab i anledning af aftalen, her-under indirekte tab, der opstår som følge af forsinkelse eller mangler
ved det solgte. Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed for sælger, såfremt de for-hindre aftalens opfyldelse eller gør op-fyldelsen
rimelig byrdefuld. Arbejdskonflikt og enhver anden omstændig-hed som parterne ikke er herrer over, såsom brand, krig, mobilisering eller
uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering , beslaglæg-gelse, valutaristriktioner, oprør, urolig-heder, mangel på
transportmidler, alm. vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved ell. forsinkelser af leverancer fra underleverandører,
som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder. Omstændigheder som nævnt, der var indtruffet inden tilbuddets afgivelse/aftalens
indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse på aftalens opfyldelse ikke kunne forudses på dette tidspunkt. Det påhviler
BK-Teknik uden ugrundet ophold skriftligt at underrette køber, derom der indtræffer omstændigheder som nævnt i dette afsnit.
7. Produktansvar.
For produktansvar gælder de til enhver tid gældende regler i dansk ret. I det omfang intet andet følger af ufravigelige retsregler , er
BK-Teknik ikke ansvarlig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab.
Andre forhold.
1. Reklamationsret.
Reklamationsretten dækker kun mangler, d.v.s. fejl, der var til stede på leveringstidspunktet og som ligger ud over
det forventelige. Som udgangspunkt er der altid 2 års reklamationsret, men de første 6 måneder efter købet gælder
formodningsreglen, og konstanteres der en fejl på varen i den periode, må man formode at den var til stede ved købet.
Sælgeren skal udbedre eller udskifte varen, medmindre han kan sansynliggøre, at fejlen ikke var til stede ved købet.
I de resterende 18 måneder af reklamationsretten er det derimod køberen, der skal bevise, at fejlen var til stede ved
købet, for at sælgeren er forpligtet til at udbedre eller udskifte varen.
2. Garanti.
Ved at give en garanti på f.eks. 2 år påtager sælgeren sig at udbedre fejl på varen, der opstår i garantiperioden.
Hvilke fejl han påtager sig risikoen for, afhænger af formuleringen i garantien. Hvis der er uenighed om, at fejlen
er dækket af garantien, er det altid sælgeren, der skal bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien.
3. Uforudsete problemer og skader.
Uforudsete problemer og skader opstår fx, hvis det undervejs i arbejdet viser sig, at bygningen er i dårligere stand
end forventet, eller der sker skader på byggeri eller materialer undervejs. Hvis skavankerne på den eksisterende
bygning har betydning for det igangværende arbejde, skal håndværksmesteren stoppe arbejdet og diskutere sagen med dig.
Hvis håndværksmesteren ikke har begået fejl eller forsømmelser i sin vurdering af arbejdets omfang, er det normalt dig,
der skal betale for eventuelle tillægsarbejder. I den situation bør der udformes et nyt tilbud. Hvis håndværksmesteren
undlader at gøre dig opmærksom på problemer, der forringer arbejdets værdi, kan han gøres erstatningsansvarlig.
Der sker af og til skader enten på det igangværende arbejde, eller på forbrugerens ejendom, i forbindelse med arbejdet.
Sker det, må det fastlægges, om det er dig eller håndværksmesteren, der er ansvarlig for skaden, eller om det er en
hændelig skade. Er det en hændelig skade, skal det afgøres, hvem der bærer risikoen. Det kan fx være vandskader, en
smadret termorude, cement eller maling på gulvtæppet, ridser i gulvet, ødelagte fliser eller en revnet toiletkumme.
En hændelig skade er en skade, der opstår, uden at man kan bebrejde nogen, at skaden er sket. Det kan fx være et
pludseligt stormstød, der er årsag til, at en gren falder ned og smadrer en toiletkumme eller byggematerialer.
Det er derimod ikke en hændelig skade, hvis en håndværker lader sarte byggematerialer ligge ude i regnen, eller hvis
bygherrens børn leger med byggematerialerne.
Hvis du og håndværksmesteren bliver uenige om ansvaret for en skade, må du gå videre med sagen til domstolene.
Du bør undersøge hos dit forsikringsselskab, om du er dækket fornuftigt ind - også under ombygninger.
Håndværksmesteren bør naturligvis også være forsikret. Hvis der i forbindelse med arbejdet skal tegnes særlige
forsikringer, må det aftales, om det er din eller håndværksmesterens opgave.
4. Fejl i håndværkerarbejdet.
Bliver du og håndværkeren enige om, at der er en mangel, er der forskellige løsningsmuligheder, afhængig af omstændighederne.
Der kan fx være tale om afhjælpning, dvs. reparation, afslag i prisen, ophævelse af aftalen og erstatning. Håndværksmesteren
har, i den udstrækning det er muligt, ret og pligt til at tilbyde afhjælpning, så det færdige arbejde bliver som aftalt.
Afhjælpningen skal foregå inden for rimelig tid og uden udgift og væsentlig ulempe for dig. Hvis håndværksmesteren ikke kan
eller vil afhjælpe, eller afhjælpning er umulig, kan du kræve et afslag i prisen, der svarer til manglen. I helt yderste
konsekvens kan du ophæve aftalen, hvis der er tale om væsentlige mangler. Hvis dele af arbejdet har værdi for dig,
skal disse dele dog betales. Hvis hele arbejdet er værdiløst, kan du ophæve hele aftalen.
Hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab som følge af, at håndværksmesteren ikke har udført fagmæssigt korrekt arbejde,
vil du i nogle tilfælde kunne kræve erstatning. Du har dog pligt til at begrænse tabet for håndværksmesteren. Hvis det fx
forværrer problemet, at du tager det nye badeværelse i brug, må du muligvis vente med at tage det i brug, til sagen er afgjort.
Hvis håndværksmesteren ikke får gang i afhjælpningsarbejdet, eller sagen på anden måde går i stå, kan du sende et rykkerbrev -
et såkaldt påkrav. Hvis den oprindelige håndværksmester, på trods af jeres aftale, ikke afhjælper en mangel efter skriftligt
rykkerbrev inden for en rimelig tid, kan du tilbageholde den del af betalingen, som det vil koste at lade en anden mester
færdiggøre arbejdet. Det skal dog kunne gøres uden urimelige udgifter for den oprindelige håndværksmester. Du skal ikke
tilkalde en ny håndværksmester, før det står fuldstændigt klart, at den oprindelige håndværksmester har mistet sin ret til
at gøre arbejdet færdigt. Det gælder også hvis, det er helt åbenlyst, at et afhjælpningsforsøg ikke vil lykkes, eller det
fx er åbenlyst, at håndværksmesteren er helt inkompetent. Hvis du for hurtigt tilkalder en ny håndværksmester, risikerer
du at skulle betale til dem begge. Når et problem af denne art opstår, er det bedst at få professionel hjælp. Under alle
omstændigheder skal der afholdes en stadeforretning, så det klart fremgår, hvor skellet går mellem de to håndværksmestre.
Det er vigtigt at betale den del af regningen, som vedrører det arbejde, der er tilfredsstillende udført, da der kan
løbe renter på. Det gælder særligt, hvis du har reklameret over mindre mangler, og det kun er et lille beløb, du med
rimelighed kan tilbageholde.
5. Aflevering af håndværkerarbejdet.
De problemer, der bliver konstateret i forbindelse med afleveringen eller senere, vedrører ofte fejl og mangler ved
arbejdet eller uenighed om prisen, timeforbruget og lignende. Der er selvfølgelig de åbenlyse mangler som egentlige fejl,
og dårligt, sjusket eller ufuldstændigt udført arbejde. Arbejdet kan også være udført i strid med gældende regler, eller
det kan udgøre en risiko for skader på personer eller ejendom. Medmindre andet er aftalt, er udgangspunktet, at arbejdet
skal være udført fagmæssigt korrekt, at det er lovligt, og at der er brugt materialer af sædvanlig god kvalitet. Det
opfattes også som en mangel, hvis arbejdet afviger fra det, du med rimelighed kunne forvente, i forhold til hvad der var
aftalt, eller der blev lovet. Arbejdet kan også have en dårligere holdbarhed, end rimeligt er. Hvis et arbejde, fx
installation af nyt køkken, har haft et uheldigt forløb med mange forsinkelser, fejlleverancer, ombytninger osv.,
vil mange forbrugere miste tålmodigheden. Når arbejdet endelig afleveres, og det står klart, at der fortsat er nogle mindre s
kønhedsfejl, vil mange føle, at de er berettiget til et klækkeligt afslag i prisen på grund af al det, de har været igennem.
Men det er ofte ikke tilfældet. Hvis køkkenfirmaet eller håndværksmesteren, ikke får afhjulpet de sidste mangler, kan du kun
tilbageholde det beløb, det faktisk koster at få klaret de sidste problemer. Hvis der opstår uenighed om, hvorvidt arbejdet
er mangelfuldt, må sagen overgives til en uvildig instans. Der findes forskellige ankenævn, som dækker en række brancher.
Hvis der ikke er noget ankenævn, der kan behandle sagen, må den afgøres ved domstolene. Når der opstår en strid, vil det
ofte være nødvendigt at få en uvildig part ind i sagen, så det kan afgøres, hvad der er af mangler, forsinkelser og lignende.
Man behøver ikke at være ude i en retssag for at afholde en skønsforretning. Hvis der opstår en tvist - og parterne i øvrigt
kan blive enige - kan de bede Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed om at udmelde en skønsmand. Der findes en række
regler for skønsmandens upartiskhed og selve skønsforretningen. Du kan se dem på Voldgiftsnævnets hjemmeside.